Allemaal Dertigers

GAS 5

Vanaf 28 augustus 2023 gaat in Aalst de GAS 5-procedure in voege. Dat wil zeggen dat de stad voortaan ook zelf GAS-boetes zal uitschrijven voor wie tot 20 km/uur te snel rijdt in een zone 30 of een zone 50. In eerste instantie zal de focus liggen op verkeersveiligheid aan scholen waar zone 30 geldt. Word je in die omgeving geflitst, ontvang je een geldboete van de stad van minstens 53 EUR tot maximaal 163 EUR.

Sensibilisering door allemaal dertigers

Om snelrijders te sensibiliseren om trager te rijden, lanceert de stad de campagne ‘Allemaal dertigers’. De boodschap is eenvoudig: in een schoolomgeving mag je niet sneller rijden dan 30 km/uur en is iedereen dus een dertiger. Maar vertragen doe je niet alleen om een boete te vermijden, wel voor de veiligheid. En daar zijn Jolien, Fabrice, Anays, Steve, Ellen en Joeri, de zes ambassadeurs van ‘Allemaal dertigers’ het unaniem over eens.

De verhalen van alle dertigers verschijnen vanaf vandaag op YouTube en op de socialmediakanalen van de stad.

GAS 5-wetgeving
Icon Select

GAS 5?

  • GAS-boete van de stad.
  • Voor wie tot 20 km/u te snel rijdt in een zone 30 of zone 50.
  • Boete: minstens 53 EUR, maximaal 163 EUR.
  • Vanaf 28 augustus 2023.
  • Extra controles aan schoolomgeving, het hele jaar lang.

 

Leer de dertigers kennen

Steve

"Voor mijn job ben ik heel vaak op de baan. Je zou me als 'bouwpolitie' kunnen omschrijven. Ik controleer bij huizen en percelen of alles wel volgens de wetgeving gebeurt. In het verkeer bots ik - figuurlijk, dan - op een aantal zaken. Ik kan me bijvoorbeeld ergeren aan bumperklevers en dan durf ik eens te vloeken. Met de ramen gesloten, weliswaar. (lacht)"

GAS-boetes kunnen mensen wakker schudden

Steve (30)

Fabrice

"Elke dag brengen mijn vriendin en ik onze zoon naar de crèche. Ofwel met de elektrische fiets, ofwel met de wagen. Liefst van al met de fiets, om files te vermijden. We hebben het geluk dat er een veilige fietsroute is aangelegd tot aan de Haring, maar aan de rotonde zelf moet ik wel stevig oppassen."

Veel bestuurders beseffen niet dat ze anderen in gevaar brengen

Fabrice (32)
Fabrice

Ellen

Ellen

"Met drie kinderen in huis is het 's ochtends gezellig druk. Ik heb een zoon van 7, een dochter van 3,5 en nog een zoontje van 14 maanden. We brengen ze twee dagen per week zelf naar school met de fiets, de drie andere dagen komt m'n schoonmoeder ze ook met de fiets halen."

Effectieve controles zijn nodig

Ellen (35)

Joeri

“Elke ochtend breng ik mijn kinderen naar school met de fiets. Mijn zoon vooraan in de bakfiets, mijn dochter rijdt al alleen. Ze is momenteel acht jaar, dus ik blijf bij haar in de buurt. Er zijn een paar punten op de route die extra oplettendheid verdienen, dus met een gerust hart zou ik haar nog niet alleen naar school sturen. We volgen eerst een deel van de Leirekensroute, maar op het kruispunt met de Albrechtlaan is het oppassen geblazen.”

De mogelijke tijdwinst weegt niet op tegen risico’s

Joeri (35)
Joeri

Anays

Anays

“Ik hoop dat de GAS 5-boetes een grotere impact zullen hebben dan de verkeersboetes nu. Het proces gaat sneller, dus mensen zullen hopelijk twee keer nadenken. Ik besef natuurlijk dat iedereen weleens een fout maakt in het verkeer. Ook ik ben niet vrij van zonden. Vanuit mijn functie als agent wil ik alle Aalstenaars oproepen om zoveel mogelijk de snelheidsregels te respecteren. Liever vijf minuten te laat, dan maar.”

GAS-boetes hebben grotere impact

Anays (32)

Jolien

“Mijn 15-jarige dochter Anna gaat naar school op het SMI. Meestal neemt ze de bus naar huis, maar soms rijdt ze met mij mee. Dan spreken we af op de parking van de Pupillensite. Voor mij is het niet belangrijk dat ik haar per se aan de schoolpoort afzet of ophaal. Een veilige schoolomgeving is er nog altijd één met zo weinig mogelijk verkeer. Liever 599 kinderen die veilig naar school kunnen dan mijn kind dat meteen de poort kan binnenstappen.”

Mijn kind per se voor de poort afzetten? Niet belangrijk

Jolien (38)
Jolien

Getuigenissen van de dertigers

Video
Video
Video
Video
Video
Video

Veilig terug naar school

Vervoersplan op maat voor 5 Aalsterse scholen

Met 20 000 leerlingen is Aalst een echte  scholenstad en dat heeft ook zo zijn gevolgen voor het verkeer. Om kinderen en jongeren vlot en veilig naar school te laten gaan, is er actie en samenwerking nodig op verschillende niveaus.

Plan voor veilige schoolomgevingen

Scholen kunnen een beroep doen op ondersteuning van de stad voor de opmaak van een schoolvervoerplan. In zo’n plan worden maatregelen onderzocht, uitgevoerd en geëvalueerd die de mobiliteit rondom de school verbeteren. Om het plan op te stellen en uit te voeren wordt er samengewerkt met ouders, omwonenden, politie, gemeenschapswachten... Ook de school speelt een trekkersrol.

Kunnen we deze pagina inhoudelijk nog verbeteren? Laat het ons gerust weten