homepagina

naar boven

Dirk Verleysen is nieuwe voorzitter Feestcomité

Dirk Verleysen werd op donderdag 27 oktober 2016 aangesteld door het Feestcomité bij meerderheid van de stemmen. Hij volgt daarmee Kenneth Van Lierde op. We stellen Dirk graag aan je voor.

Dirk, eerst en vooral een dikke proficiat met je aanstelling als voorzitter! Stel jezelf eens voor.
Dirk:
"Ik ben afkomstig uit Aalst, waar ik ook samenwoon met mijn vriendin. Ik werkte als ambtenaar bij de Federale Gerechtelijke Politie, maar ben sinds kort met pensioen. Daardoor komt er nu tijd vrij om mijn schouders te zetten onder een aantal projecten die ik interessant vind. Daarmee bedoel ik niet enkel Carnaval, maar ook mijn nieuwe zaak Obladi Oblada die op 1 december zal openen en waar je terecht kan voor allerlei vintage-, kunst- en designspullen."

Meer dan één nieuwe uitdaging dus, want je bent gisteren aangesteld als nieuwe voorzitter van het feestcomité. Is dat iets wat je (al lang) ambieerde?
Dirk
: "Dat lag nooit in de lijn van mijn verwachtingen, mijn ambitie was om mee te werken aan de organisatie van Oilsjt Carnaval."

Hoe zal jij je voorzitterschap invullen? Welke stijl kunnen we van jou verwachten?
Dirk: "Mijn kernwaarden zijn transparantie, open en duidelijke communicatie, een motiverende stijl en teamwork. Ik zie mezelf als een bruggenbouwer tussen de verschillende partners in het carnavalsgebeuren."

Waar ga je als eerste je tanden in zetten?
Dirk:
"Ik ga eerst alles op een rustige en neutrale manier bekijken en luisteren naar de partners. Pas daarna zal ik proberen enige vernieuwing door te voeren in samenspraak met de andere leden van het feestcomité en de desbetreffende verantwoordelijke schepen en burgemeester. Ik zie een eerste uitdaging in het creëren van een mooie symbiose tussen de ingeschreven groepen en de losse groepen."

Wat verwacht je te kunnen verwezenlijken op lange termijn?
Dirk: "Op lange termijn willen we streven naar een moderner carnaval! Samen met de politieke verantwoordelijken wil ik de toekomst van Carnaval proberen te bepalen."

Dat is ambitieus! Hoe ben je eigenlijk in de carnavalswereld verzeild geraakt? Wat staat er op jouw 'carnavals-cv'?
Dirk: "Ik was de stichter van de 'Zieke Zjieratten' in 1980 en de man achter de fusie met 'Twiekierenniet' midden de jaren tachtig. Met deze fusiegroep haalden we drie achtereenvolgende eerste plaatsen in de categorie kleine groepen. Mooie herinneringen allemaal! Sinds 1996 ben ik afwisselend lid van een losse groep, toeschouwer, voil janet (geen travestie!), feestvierder met carnaval en figurant bij de 'Sjattrellen'. Sinds 2013 ben ik lid van het Feestcomité."

Wat vind jij eigenlijk het hoogtepunt van carnaval?
Dirk: "De mooie zondagstoet waar de groepen elk jaar opnieuw hun artistieke vaardigheden tonen. Het meest emotionele moment is zeker en vast de popverbranding, beseffende dat het terug een fantastische carnaval was."

Bedankt voor dit gesprek. We wensen je heel veel succes in je nieuwe rol!

naar boven

Carnavalgroepen nemen hun intrek in tijdelijk onderkomen

Op woensdag 27 april woedde er een hevige brand in de carnavalswerkhallen, waardoor enkele carnavalgroepen een alternatief onderkomen nodig hadden. Dat onderkomen vond de stad bij het bedrijf BAKA op het Wijngaardveld. Momenteel nemen 9 groepen hun intrek in deze tijdelijke hal.

Het wordt een apart zicht op het Wijngaardveld, op de ochtend van Carnaval 2017... 9 groepen hebben er immers onderdak gevonden voor de bouw van hun wagen en zullen van daaruit hun zondagstoet aanvatten.

Na de brand in het voorjaar, stonden een tiental carnavalgroepen op straat. De stad ging zo snel mogelijk op zoek naar een alternatief, en vond deze bij Chalets BAKA op het industrieterrein. Er werd hard gewerkt om de tijdelijke carnavalshal tijdig klaar te krijgen.

De 9 groepen die naar het Wijngaardveld verhuizen, kregen op donderdag 13 oktober een eerste rondleiding en kregen het huisreglement toegelicht. De eerste groepen namen datzelfde weekend al hun intrek.

Tot carnaval 2017 blijven de groepen op de BAKA-site, die 6 dagen op 7 zal open zijn. Ook de Prinsencaemere kan er tijdelijk terecht voor de opbouw van hun decor voor de Prinsenrevue.

Na carnaval krijgt iedereen nog de tijd om de hal te ontruimen en wordt de verhuisbeweging naar de heropgebouwde carnavalshal op de Hoge Vesten ingezet.

 

naar boven

Heropbouw carnavalshallen van start

Op maandagochtend 7 november start de aannemer met de heropbouw van carnavalshallen 1 en 10 op de Hoge Vesten. Hierdoor zal er geen doorgaand wagenverkeer worden toegelaten rond de hallen.

Om de veiligheid op en naast de werf te garanderen, worden enkele maatregelen genomen die invloed hebben op de verkeerscirculatie:

-  Rond hal 1 en 10 zal de huidige afsluiting uitgebreid worden.

- Ter hoogte van het kruispunt Bergemeersen – Bleekveld zal een bord geplaatst worden dat de automobilisten waarschuwt voor de nieuwe verkeerssituatie.

- Ter hoogte van de parking aan de kant van Bleekveld zullen de 2 wegen tussen de hallen afgesloten worden met nadar. Er zal geen enkel doorgaand verkeer meer mogelijk zijn.

 

naar boven

Kaartenverkoop Verkiezing Prins Carnaval 2017

4 kandidaten strijden om de titel van Prins Carnaval. Wil je hen live aan het werk zien in de Florahallen op 21 januari en er je stem uitbrengen? Koop dan vanaf zaterdag 26 november je ticket bij één van de kandidaat-Prinsen.

Op vraag van de 4 kandidaat-prinsen kwam er een nieuwe regeling voor de ticketverkoop van de Verkiezing Prins Carnaval. De kaartenverkoop verloopt niet meer via cultuurcentrum De Werf, maar gebeurt door de 4 kandidaten zelf.

Alle kaarten voor staanplaatsen werden gelijk verdeeld onder de vier kandidaten. Een ticket kost 5 EUR.

Dit zijn de contactgegevens van de kandidaat-prinsen:
• Raf Sidorski: Rafver17tickets@hotmail.com, tel. 0488 85 74 20
• Ronny Eemans: kandidaatronny17@gmail.com,  tel. 0492 40 78 78
• Chris Boone: Boeinvér17@telenet.be, of via een privébericht op de Facebookpagina Boein Vér '17.
• David Bockstael: davidver2017@hotmail.com

Bekijk online en stem via sms
Net als vorig jaar wordt de Verkiezing live opgenomen via AVP en uitgezonden op www.aalst.be. Ook stemmen via sms zal opnieuw mogelijk zijn.

naar boven

Nieuwe werkwijze kaartenverkoop Verkiezing Prins Carnaval 2017

4 kandidaten strijden om de titel van Prins Carnaval. Wil je hen live aan het werk zien op 21 januari, en je stem uitbrengen? Koop dan je ticket via één van de kandidaten. De eerder geplande ticketverkoop via Cultuurcentrum De Werf gaat niet door.

Dit jaar geldt een nieuwe regeling voor de ticketverkoop van de Verkiezing Prins Carnaval. De kaartenverkoop die was voorzien op 26 november verloopt niet via cultuurcentrum De Werf, maar gebeurt door de 4 kandidaten zelf. De exacte datum wordt nog gecommuniceerd.

Het college van burgemeester en schepenen besliste op vrijdag 28 oktober om een nieuwe werkwijze te hanteren voor de verkoop van de tickets. Deze nieuwe regeling komt er op vraag van de 4 kandidaat-prinsen en zal na afloop worden geëvalueerd.

In eerste instantie kan elke carnavalsgroep, die zowel vorige carnavalseditie officieel was ingeschreven en die ook in 2017 zal deelnemen aan de stoeten, tickets reserveren. Kleine groepen kunnen aanspraak maken op 20 kaarten, middelgrote groepen op 25 kaarten en grote groepen mogen 30 kaarten reserveren. Elke carnavalsgroep zal eerstdaags een brief ontvangen waarin de werkwijze staat uitgelegd.

Alle overige kaarten voor staanplaatsen tijdens de verkiezing van Prins Carnaval zullen ten laatste de eerste helft van december gelijk worden verdeeld onder de vier kandidaten. Zij kopen het contingent tickets aan en brengen die zelf aan de man. Een ticket kost 5 EUR. 

Vanaf de start van de verkoop zullen de contactgegevens van de kandidaten Prins Carnaval te vinden zijn op de website www.aalst.be/carnaval. De verkiezing zelf vindt op zaterdag 21 januari 2017 plaats in de Florahallen.


naar boven

Rechtzetting Uitslag Carnaval 2016

Door een vergissing bij de meting van de groepen heeft de groep Geschalloterd onterecht bonuspunten verloren.

Dit werd rechtgezet, waardoor deze groep op de 26e plaats eindigt i.p.v. op de 32e. De groepen Wazakkermedoeng, De Smauk es ter af, Gekloetj, Stièndoeid, Beplekt of Bezoepen en ’t Es Noig schuiven hierdoor een plaats op.

Bekijk hier de aangepaste uitslag.