Mag iedereen de wereld digitaal ontdekken?

Mariëtta Digipunt
Qurbani Digipunt
Sozvin Digipunt

Iedereen digitaal mee

Digipunt zet alles op alles om de Aalstenaars hun digitale vaardigheden bij te schaven. Zeker voor de meest kwetsbaren, zoals senioren, mensen met een beperking, jongvolwassenen, mensen met een taalachterstand, ouders van jonge kinderen en werkzoekenden is het nòg moeilijker om aansluiting te vinden met de digitale wereld. Zij kunnen via Digipunt stap voor stap geholpen worden bij onder andere online aankopen, raadplegen van online documenten, installeren van applicaties, videobellen en het versturen van berichten of foto’s.

Het is ieders recht om actief te kunnen deelnemen aan de maatschappij door te studeren, te werken en te genieten van vrijetijdsbesteding. Vandaag vallen mensen al snel uit de boot bij gebrek aan een goed werkende laptop, smartphone of internetverbinding. Ook onvoldoende basisvaardigheden om deze toestellen te kunnen gebruiken, of de angst tegenover al die onbekende, digitale evoluties staan hen in de weg. Drie bezoekers van Digipunt lichten toe waarom het volgens hen belangrijk is om digitaal mee te zijn en waarmee Digipunt hen heeft geholpen of in de toekomst nog mee kan bijstaan.

Mariëtta (77): “Raap de moed bij elkaar en durf te vragen”

Mariëtta Digipunt portret

Digitale uitsluiting

  • woont in Aalst
  • heeft digitale vragen voor haar vrijwilligerswerk bij vierdewereldgroep Mensen voor Mensen

“Ik heb het heel moeilijk gehad met de digitalisering. Jarenlang verzette ik me tegen computers en smartphones, ik wilde er niets van weten. Tot het besef er kwam dat iedereen  rondom mij zich digitaal wel bijschoolde en mee was. Dat kwam hard aan.”

Durf hulp vragen

“Na heel wat jaren heb ik de moed bijeengeraapt en durf ik hulp te vragen. Ik heb me digitaal bijgeschoold met opleidingen van LIGO. De lesgevers zijn er geduldig en houden enorm veel rekening met ieders tempo. Sinds vorig jaar heb ik mijn eigen smartphone die ik gebruik om te bellen, tekstberichten te versturen en e-mails te lezen en te versturen. In september start ik met een bijkomende  opleiding ‘Aan de slag met smartphone/tablet’. Ik heb onder andere nog enkele vragen rond online bankieren. Mijn vaste telefoon heb ik intussen opgezegd.”

Icon Select

Langskomen bij Digipunt? Mét of zonder afspraak:

Bel naar 053 78 15 05, mail naar digipunt@ligo-zovl.be of stuur een chatbericht op Facebook en je krijgt een tijdstip waarop je op dinsdag- of zaterdagvoormiddag kan langskomen in De Gendarmerie, Denderstraat 22.

Naast specifieke vragen kan je bij Digipunt ook terecht voor heel wat gratis workshops zoals werken met een laptop en een smartphone en werken met Instagram en WhatsApp.

Sozvin (32): “Een digitaal duwtje in de rug kan een groot verschil maken”

Hulp met apps als ItsMe

  • woont in Aalst sinds 2016, komt uit Syrië.
  • buschauffeur in opleiding

“Digipunt werd me aangeraden door een medewerker van het OCMW. Ik ben de afgelopen jaren een paar keer langs geweest, onder andere voor vragen over de app ItsMe. Voor mijn studies aan de universiteit in Syrië had ik zowel een laptop als een smartphone, maar momenteel gebruik ik enkel nog de smartphone. Als ik de tijd vind, schrijf ik me bij LIGO nog in voor een cursus werken met  Word en Excel.”

Sozvin

Op eigen (digitale) benen staan

“De dag van vandaag is het zo belangrijk om digitaal helemaal mee te zijn. Ben je dat niet, dan heb je een probleem. Ik denk maar aan het belang om zelf je CV te kunnen maken. Waar het kan, help ik vriendinnen met online aankopen of het versturen van e-mails. Ik adviseer hen telkens om ook eens langs te gaan bij Digipunt, maar meestal zijn ze nog te beschaamd om hulp te vragen. En dat is zo jammer.”

Qurbani (27): “Een laptop bij me thuis zou me goed op weg helpen”

Qurbani

Belastingen invullen op de smartphone is geen evidentie

  • woont in Aalst sinds 2015, komt uit Afghanistan
  • werkt bij De Fietserij

“Veel mensen in mijn omgeving hebben het digitaal moeilijk en daar moet wat aan veranderen. Ik heb enkel een smartphone en gebruik die voornamelijk om sociale media te checken, bus- en treinticketjes te kopen en online te bankieren. Onlangs heb ik op mijn smartphone de belastingen ingevuld. Het was niet evident om via zo'n compact toestel mijn weg te vinden op zo‘n ingewikkelde website.”

Ook interessant

Kunnen we deze pagina inhoudelijk nog verbeteren? Laat het ons gerust weten